Tento text je míněn pro studenty zapsané
v mysore programu YDP.
Představuje sbírku informací
o povaze tohoto studijního
programu, o jeho provozu
a o náležitostech členství v něm.
Studijní program
I. Smyslem mysore programu je
poskytnout Vám skutečnou výuku ásany,
tedy takovou, při které získáte schopnost
samostatně a sebevědomě praktikovat,
a to podle své individuální
kapacity a podle svých
individuálních zdravotních potřeb.
Použitý formát lekcí je kopií
tradičního způsobu výuky z dob,
kdy ještě jóga nebyla součástí
populární kultury a kdy neexistoval
fenomén jógových studií.
II. Pokud chce mít kdokoliv z jógy
prospěch, musí její poznatky reálně,
fyzicky praktikovat, nikoliv pouze
zkoumat. V tomto smyslu představuje
jóga praktickou nauku. Obzvlášť nadšení
studenti sice dokáží zužitkovat
i znalost formální jógové teorie,
při podmínce konzistentních výsledků
však ale vždy pouze tak, že studiem teorie doplní svou
pravidelnou praxi. Pokud Vás teorie jógy
zajímá, doporučujeme její základy
získat např. četbou skvělé
knihy T. K. V. Desikachara The Heart
of Yoga nebo sledováním
kanálu
Davida Dostála Kořeny jógy – → The
Heart of Yoga → Kořeny
jógy
III. V ásaně a v metodologii
její výuky se v YDP spoléháme
především na principy, které objevil
a později formalizoval
B. K. S. Iyengar. Iyengarský přístup
klade důraz na detail, přesnost
a zarovnání těla při zaujetí
pozice. V hloubce poznání nemá na svém
poli konkurenci. Jeho unikátní
charakteristikou je výuka svalových
akcí, jejichž správné pochopení vede
k zvládnutí esteticky dokonalých
pozic, a také hojné užívání cvičebních
pomůcek (pásků, cihel, dek, polštářů,
závaží apod.). Pokud by Vás osoba
B. K. S. Iyengara zajímala,
můžete si o ní začít číst např.
na
webu Kofi Busia – → A biography
of B. K. S. Iyengar
IV. V YDP se specializujeme
na ásanu a věříme, že Vám její výuku
dokážeme poskytnout na vrcholové
úrovni. Zároveň ale také věříme, že byste
neměli ignorovat skutečnost, že kromě
ásany jóga studentům nabízí i další
praktické nástroje, např. pránájámu
(dechová cvičení), meditaci, zpěv
védských manter nebo studium posvátných
textů, z nichž některé by pro Vás podle toho,
kým jste a k jakým zájmům inklinujete,
mohly být také užitečné.
Praxe ásany
V. V praxi ásany je důležitá pouze
cesta, t. j. praxe samotná. Stanovovat
si dílčí cíle není na škodu, vězte ale, že Vaše
veškeré výsledky v rovině zdravotní,
duševní i kosmetické budou plně
záviset na pravidelnosti Vašeho
cvičení, nikoliv na pokročilosti
ásan, které momentálně zvládáte, na intenzitě
jednotlivých odcvičených hodin nebo
na čemkoliv jiném "výkonovém."
Všechny Vaše reálné úspěchy budou
odrazem Vaší pravidelné, trpělivé,
soustředěné, dlouhodobé
a nepřerušované praxe.
VI. Udržitelná praxe vylučuje
soutěž. Pokud k ásaně přicházíte
s motivací zvládnout krásně jednotlivé
pozice, je to naprosto v pořádku, je
ovšem nutné, abyste přijali skutečnost,
že Váš vývoj bude mít své unikátní tempo, svůj
unikátní charakter a svoje unikátní
problémy – a to včetně problémů
mentálních/psychických. Neexistují dvě
těla se stejnými pohybovými
predispozicemi a neexistuje
ego, které by se nikdy nebouřilo.
Poměřování se s jinými studenty
nebo dokonce soutěžení o rychlost
či kvalitu zvládnutí pozic je nejen
nesmyslné a neefektivní, ale také
přímo nebezpečné tím, že může vést
ke zranění.
VII. S tím také souvisí, že praxe ásany
by nikdy neměla být násilná. Překračování
aktuálních tělesných hranic může vyústit
v úraz a následně v nutnost během
rekonvalescence silně upravit nebo
omezit pohybovou aktivitu. Takový
cyklus asociuje ásanovou praxi
s nepříjemnými pocity spíše než
s radostnými zážitky, přičemž právě
radostné zážitky jsou dle našeho
přesvědčení jedním z klíčových
atributů, bez kterých je dlouhodobá praxe
neudržitelná.
VIII. K praxi pokročilejších pozic
se můžete propracovat pouze
prostřednictvím trpělivé a technicky
korektní praxe pozic základních. Důvodem
jsou jednak nepřehlédnutelně rostoucí
požadavky na fyzickou flexibilitu,
sílu i výdrž, jednak nutnost hlubokého
zažití několika univerzálních
pohybových principů. Obtížnost
pokročilých ásan je natolik vysoká,
že jejich dobré zvládnutí vyžaduje nejen
enormní sílu vůle a letitou píli, ale také
velkou důvěru k vedení učitele
a notnou dávku pokory před sebou sama
(např. kvůli schopnosti realisticky vnímat
své vrozené slabiny, kvůli schopnosti
přijímat v čase svá zdravotní omezení
nebo kvůli schopnosti řídit své škodlivé
tendence).
IX. Mezi benefity, které začnete
nevyhnutelně získávat díky
pravidelné ásanové praxi, patří
i jistá forma osobní transformace.
Ta se realizuje skrz postupnou změnu
Vašeho smýšlení o sobě sama –
o své vlastní identitě a o svém vlastním
charakteru – čistě na základě
Vašeho automaticky probíhajícího
sebepoznávání, na základě Vaší
postupující kultivace
sebedisciplíny a na základě Vašeho
rostoucího sebevědomí. Na této
transformaci není nic magického,
nic esoterického ani nic těžko
pochopitelného. Bude se dít způsobem,
který Vám zpětně přijde jako dokonale
samozřejmý, a její intenzita bude
záviset především na tom, s jak silným
soustředěním a s jak velkou
pozorností ke své praxi přistoupíte.
Struktura praxe
X. Pro zřetězení ásan diktuje
konvenční metoda jednoduchou
strukturu, kterou v běžné praxi
následujeme při každém jednom
cvičení –
1. Přípravné pozice (především
pozdravy slunci nebo statické přípravné
pozice, není-li praxe pozdravů pro daného
studenta v daném čase vhodná)
XI. První fáze Vašeho studia
v mysore programu má za cíl vybudovat
hrubou kostru Vaší praxe, t. j. zajistit,
abyste podle své kapacity zvládali
samostatně praktikovat pozdravy slunci,
inverze a závěrečné pozice, tedy
první, předposlední a poslední
kategorii z výše uvedené struktury.
V tomto smyslu začne Vaše osobní praxe
vznikat jako jakýsi příslovečný sendvič,
ve kterém figurují na jedné straně
pozdravy slunci a na druhé straně inverze
a závěrečné pozice. Tato fáze bude
trvat jeden až dva týdny (při dvou lekcích týdně).
XII. Druhá fáze studia přidá
doprostředka Vaší praxe zbylé ásany
příslušného začátečnického
sylabu a tím příslovečný sendvič
vyplní. Stane se tak během dvou až tří měsíců
(při dvou lekcích týdně). Začátečnické
sylaby si můžete prohlédnout
na následujících odkazech – → Základní
praxe L1 → Základní
praxe L2
Který konkrétní se týká Vás, určí
učitel podle Vašich potřeb a podle Vaší
výchozí hybnosti. Nelekejte se plného
provedení pozic, které vidíte na
obrázcích. Začínat budete
s modifikovanými variantami
a s množstvím pomůcek. Nadto, pokud
cvičíte kvůli fyzioterapii, už výchozí
sekvence Vám bude sestavena přesně na míru
a výše uvedené odkazy jsou pro Vás
irelevantní.
XIII. S tím, jak bude plynout čas a jak se
bude zvyšovat Vaše dovednost, se ve třetí
fázi Vaše praxe začne vyvíjet a měnit,
tedy postupně bude učitel do Vaší sekvence
pro základní pozice začleňovat
náročnější varianty a později
Vám bude také přidávat pozice
pokročilejší. V této fázi
studenti setrvávají minimálně
tři až pět let, někteří ale i deset let.
XIV. Ve čtvrté, poslední fázi studia
budou už Vaše zkušenosti, znalosti
a dovednosti natolik rozsáhlé,
že další rozvoj své praxe si začnete řídit
sami, jen s občasnou konzultací
u učitele.
XV. Ve chvíli, kdy jsou na to připraveny
(obvykle dva–tři měsíce po nástupu
do mysore programu), se ženy začínají
navíc učit také dvě menstruační sekvence,
které jsou míněny pro restorativní praxi
během mensesu – → Menstruační
sekvence 1 → Menstruační
sekvence 2
Provoz lekcí
XVI. V lekcích budete vždy pod dohledem
a vedením učitele. Je nicméně třeba,
abyste si od začátku alespoň na hrubo
pamatovali, co máte cvičit a jakým
způsobem, protože Vaše praxe se nutně
bude vyvíjet rozdílně od všech ostatních
členů skupiny a také protože učitel
se nemůže věnovat pouze Vám –
potřebuje svou pozornost rozkládat
rovnoměrně mezi všechny přítomné.
Kdykoliv Vám cokoliv znovu rád zopakuje,
předvede či poradí, ale zároveň musí
spoléhat na určitou míru Vaší
samostatnosti.
XVII. Aby měla Vaše praxe efekt, který mít má,
je bezpodmínečně nutné, abyste se na cvičení
perfektně soustředili, dodržovali
korektní techniku a také způsoby,
kterými se do jednotlivých pozic vstupuje
a kterými se z nich vystupuje. Kdykoliv
se v lekcích dostanete do situace,
že nevíte, jak máte cvičit, nebo že si i jenom
uvědomíte, že si správným provedením
následující pozice nejste jisti,
je vždy lepší, když zastavíte, počkáte
na příchod učitele a požádáte
o radu, než když ásanu provedete nějakým
nahodilým způsobem. Nestyďte se.
Nezapomínejte, že od Vás nikdo nečeká
zázraky, že učitel je v sále pro Vás a že
na Vašem jakkoliv častém volání o pomoc
není nic neobvyklého, tím spíše pokud jste
v lekcích noví.
XVIII. Abyste věděli, co cvičíte,
abyste mohli vnímat vztahy a souvislosti
mezi jednotlivými ásanami a hlavně
abyste na lekcích mohli s učitelem
o ásanách vůbec mluvit, musíte znát
jejich originální sanskrtové názvy.
Ideální je sledovat příslušnou sekvenci
zde na webu (odkazy viz výše) a s tím, jak Vám
učitel postupně pozice přidává, si jména
těchto pozic hned od první lekce zapamatovávat.
Takovéto přirozené a průběžné
učení je daleko účinnější a snažší
než odložená snaha o memorování
osmdesáti slov najednou. Tento fakt nelze
dostatečně zdůraznit. Pokud učitel
v kterýkoliv moment zjistí, že neznáte
názvy ásan, které už praktikujete, odmítne
Vaši praxi rozšiřovat o ásany další,
dokud se všechny relevantní názvy
nedoučíte. Výklad doslovného
významu těchto názvů a s nimi
související mytologie je součástí
Iyengarovy
ikonické knihy Light on Yoga, kterou Vám pro
účely studia doporučujeme zakoupit
v anglickém
originále – → Light
on Yoga
XIX. Součástí tradičního rituálu,
kterým začíná každá lekce, je společný zpěv
Invokace k Patanjalimu,Guru mantry a v ranní
skupině také Purnamadah
mantry. Velká většina studentů se slova
a intonaci těchto manter naučí čistě
z pravidelného odposlechu –
pomalu, samovolně a bez zvláštní snahy,
nicméně protože význam zpívaných veršů
je dobré znát, doporučujeme Vám prozkoumat
alespoň jejich překlady – → Invokace
k Patanjalimu → Guru
mantra → Purnamadah
mantra
XX. Školné v mysore programu
se hradí za každých započatých 30 dnů studia
bez ohledu na to, kolik lekcí do daných 30 dnů spadá,
přičemž první platbu jste uskutečnili při
přihlášení. Na potřebu zaplatit školné
na dalších 30 dnů budete upozorněni
e-mailem vždy, když předchozích 30 dnů uplyne.
Pokud na lekcích absentujete –
a to bez ohledu na důvod –, nevzniká
Vám nárok na posunutí platnosti školného
ani na jakoukoliv jinou náhradu.
Pravidelná docházka
XXI. Jak již bylo zmíněno, veškeré Vaše
výsledky – ať už v rovině duševní,
zdravotní, fyzické či kosmetické –
budou přímým odrazem pravidelnosti
Vaší praxe a vesměs ničeho jiného.
Tato skutečnost nelze nijak zvrátit,
přechytračit nebo obejít. Zdali skrz svou
ásanovou praxi dosáhnete zdraví,
kondice, krásy, sebeporozumění,
sebevědomí či zlepšené schopnosti
sebeovládání závisí jen a pouze
na míře disciplíny, kterou vykážete
v pravidelnosti cvičení.
XXII. S respektem k této
zákonitosti je třeba, abyste
rozuměli, že jste se stali členy
studijního programu, kde pravidelná
praxe představuje zásadní prioritu,
kde se předpokládá, že tato priorita
reálně odráží, co vy sami chcete, a tedy
kde se praktikuje vždy a za všech okolností –
v obdobích dobrých i špatných, v mrazech
i ve vedrech, o svátcích i o prázdninách,
při krizích i při kalamitách, v pracovním
přetížení i v osobních nesnázích,
během mensesu, během blokád i během
drobných zranění (s patřičnými
úpravami), ... – prostě doopravdy vždy,
s pravidelností blízkou dokonalosti,
bez výmluv a bez přerušování.
XXIII. S jakýmkoliv problémem
v technice cvičení, zdravotním stavu,
otázkách sebeorganizace, psychiky apod.
Vám vždy rádi pomůžeme všemi způsoby, které
známe, ale jakmile polevíte
v sebedisciplíně a v lekcích
začnete nahodile absentovat, všechno
úsilí na straně Vaší i naší se stává marným.
XXIV. Aby mezi studenty a učiteli
v mysore programu ohledně
pravidelnosti docházky nevznikaly
nejasnosti, konflikty nebo dokonce
pocity křivdy, platí tyto formální
zvyklosti a doporučení –
1. Studenti z ranní skupiny
by měli docházet alespoň na dvě lekce týdně,
a to každý týden. Studenti z večerních
skupin by měli docházet přesně na ty lekce,
do kterých jsou zapsaní, a to každý týden
(a pokud jsou zapsaní pouze na jednu lekci
týdně, měli by svou kompletní praxi každý
týden odcvičit ještě alespoň jednou sami
doma, jinak se pohybují pod hranicí
funkčního minima a nemohou očekávat
žádné rozumné výsledky).
2. Na lekcích se obecně neabsentuje.
3. Když už se absentuje, mělo by to být vždy
předem ohlášeno – ústně na dřívější
lekci nebo písemně
do e-mailu.
4. Absence na lekci je v pořádku,
pokud je jejím důvodem a.) závažný
zdravotní problém – t. j. takový,
se kterým jednoznačně nelze praktikovat
ani ve speciálním terapeutickém
režimu –, b.) výjimečná
cesta mimo Prahu – ať už pracovní
nebo soukromá –, případně
c.) výjimečná nehoda.
5. Absence může být v pořádku
i z jiného důvodu –
třeba i kompletně nevhodného –,
je-li ovšem prudce vzácná. O absencích,
které nastávají s jakoukoliv
pozorovatelnou četností, nelze
tvrdit, že by byly prudce vzácné.
6. Upřednostnění jiné činnosti
před účastí na řádném termínu lekce
představuje vždy faul. Výmluvy nejsou
vítány, a to zejména výmluvy
na pracovní záležitosti, na děti,
na lékařská vyšetření, na návštěvy
úřadů, na svátky, na školní prázdniny apod.
Pro studenta, který si nechce organizovat
svůj čas tak, aby na lekce docházel se skorodokonalou
pravidelností, mysore program není
míněn. Každý takový student bude požádán,
aby studium ukončil.
7. Student, který tvrdí, že nemá
kapacitu plánovat si svůj vlastní čas
(typicky s odkazem na práci,
na děti nebo na externí autoritu),
v mysore programu nemůže fungovat
a bude požádán, aby se nezapisoval,
případně aby studium ukončil.
V YDP má nicméně stále možnost
využít coachingu
nebo přípravky, kde není
vyžadována pravidelnost
docházky, pouze pravidelnost
cvičení – → Coaching → Přípravka
8. Cesty mimo Prahu nelze
považovat za výjimečné, pokud
k nim dochází každý třetí měsíc
nebo dokonce ještě častěji.
9. Nehody nelze považovat
za výjimečné, pokud k nim dochází
opakovaně, a to ani nehody různých
typů. Řeší-li student neutuchající
šňůru kalamit, jedná se ve všech případech
o důsledek jeho vlastních rozhodnutí
a o důsledek jeho životního
stylu, nikoliv o nepřízeň osudu
nebo o nešťastnou náhodu. Viz esej – → Všechno ve vašem
životě je vaše vina
10. Ve výjimečných, nefrekventovaných
případech je na lekci možné dorazit v zástupném
termínu místo termínu řádného (t. j.
např. ve středu ráno místo v pondělí večer),
nicméně vždy je to třeba předem domluvit
a zároveň rozumět skutečnosti,
že jde o vybočení z režimu pravidelné
praxe a tedy o poměrně nežádoucí
událost. Zcela nepřijatelné je uvažování
ve stylu "každý týden si dorazím na ty lekce,
na které se mi zrovna dorazit chce/na které mi to
zrovna vyjde," neboť takové plánování,
které nelze chápat jako motivované,
natož disciplinované, vede ve všech
případech k výhledovému kolapsu
praxe.
11. Vše předchozí platí s násobným
důrazem pro večerní studenty, kteří jsou
zapsaní jenom na jednu lekci v týdnu.
Tvrdí-li dospělý člověk, že chce provozovat
určitou činnost, ale kvůli tomu či onomu v ní
nemůže udržovat sebedisciplínu,
přestože si pro ni určil minimální
frekvenci jedné jediné dvouhodinovky
týdně, má ve svém životě problém daleko
závažnější než ten, který se manifestuje
handrkováním o prioritě ásanové
praxe. Je obětí dezorganizace, výmluv,
sebeoblbování a nedostatku
sebereflexe a je předem odsouzen
ke zmatkování, selhávání a obecně
k neštěstí ve všech oblastech života.
Život je tvrdý k lidem, kteří jsou na sebe měkcí,
a měkký k lidem, kteří jsou na sebe tvrdí.
12. Student, který tato
doporučení/zvyklosti
nerespektuje nebo respektovat
přestává, může být po předchozím
varování v momentě expirace
měsíčního školného požádán
o ukončení studia.
13. Nahodilé, sezónní či dokonce
pravidelné přerušování členství
v mysore programu není slučitelné
s funkčním studiem. Student, který tento
fakt nepřijímá, může být po opakovaném
přerušení požádán, aby se již znovu
nezapisoval.
14. Studentům, kteří v mysore
programu dlouhodobě docházejí
alespoň na dvě lekce týdně, je zdarma
poskytováno extra vedení
v podobě pravidelných, soukromých
konzultací – s formátem
jednoho sezení každých šest měsíců.
Smyslem tohoto vedení je údržba
metodického přístupu a koncepčnosti
ve vývoji ásanové praxe přes dlouhodobý
horizont a prevence problémů s tímto
vývojem spojených.
15. Písemná komunikace
se studenty mysore programu je vedena
výhradně e-mailem.
Pošle-li student zprávu jakýmkoliv jiným
kanálem, nemusí na ni dostat odpověď
a měl by ji považovat za nedoručenou.