V YDP se zaměřujeme na metodickou výuku
jógové ásany jakožto plně racionálního systému.
Své studenty vedeme ke schopnosti praxe, která přináší výsledky
v duševní, zdravotní i tělesně-kosmetické rovině.
Budeme Vás učit, jak se správně hýbat, jak rychle nabírat sílu,
jak nenásilným způsobem získávat fantastickou flexibilitu,
jak šetrně praktikovat při menstruaci, jak nebýt líní
a na druhou stranu jak se nepřepínat.
Především Vám ale pomůžeme s budováním
sebevědomí, s kultivací
sebedisciplíny a s poznáváním
sebe sama.
Během prvních osmi let provozu jsme si ujasnili, co Vás chceme
učit a jak, ale také i to, co Vás učit nechceme.
Na základě zkušeností získaných výcvikem více než
1700 studentů jsme svou metodologii
rozvinuli a formalizovali
tak, abychom si mohli být jistí, že Vaše výsledky se budou
blížit tomu, co je v daných režimech výuky možné reálně
dosáhnout.
Velký vliv na ladění našeho přístupu mělo rozpoznání faktu, že těleso
studentů tvoří převážně mladí a zdraví lidé (ve věku
25–50), a také faktu, že prakticky dosažitelná míra
pokročilosti v daném čase je u studentů úměrná frekvenci
pravidelné docházky nejen teoreticky, nýbrž se spolehlivě
pozorovatelným odstupňováním.
Učitele rekrutujeme pouze z řad svých vlastních, dlouhodobých
studentů – těch nejzapálenějších
a nejschopnějších. Do reality učitelování je
nezasvěcujeme skrze zvláštní výcvikové programy
v umělém prostředí, ale prostě tak, že je požádáme, aby nám
každodenně asistovali při běžné
výuce.
Ásana jako racionální systém
Důvod, proč můžeme v YDP studentům zaručovat konzistentní
výsledky, spočívá ve skutečnosti, že nic neděláme
náhodně. Jógová ásana pro nás nepředstavuje
esoterickou nauku s těžko uchopitelnými
nástroji a nepředvídatelnými
efekty.
Naopak. Praktikujeme ji a vyučujeme jako racionální, perfektně
poznatelný systém, který s univerzální spolehlivostí
přináší prospěch každému zájemci.
Metodologie YDP
Veškeré aspekty výuky – od formátu lekcí a didaktických
postupů, přes techniku cvičení až po způsoby zapojení
ásany do každodenního života – podléhají formálně
popsané a důsledně testované metodologii, kterou navíc
průběžně zdokonalujeme na základě nových zkušeností
z aktuální učitelské praxe.
Nezáleží tak na tom, jak je ten či onen student starý, jaké má
predispozice, kdy se k nám dostal a dokonce ani který z našich
učitelů se mu bude věnovat. Pokud začne s pravidelnou
docházkou na lekce, konkrétních a předem známých
přínosů nemůže nedosáhnout, protože
průběh ani obsah výuky není v žádné fázi podřízen lidským
schopnostem či vrtochům, ale prověřenému
systému, jehož nasazení vykazuje
stoprocentně opakovatelné
výsledky. Tento systém je rozdělen do tří
separátních vrstev –
Metodické vrstvy praxe
1. Disciplína (udržitelnost)
Obecná a prostá nauka
Nejsnažší na studium, nejtěžší na implementaci
Poskytuje pravidla a principy, které umožňují efektivní začlenění
ásanové praxe do každodenního života. Zaměřuje se
na prostředky budování návyků, na nástroje sebepoznání
a sebeovládání, na prioritizaci životních
hodnot, na způsoby
posilování vůle a sebedůvěry,
a na osvojování schopnosti sebeorganizace.
2. Struktura (typ a pořadí ásan)
Specifičtější a detailnější nauka
Snadná na studium, snadná na implementaci
Poskytuje pravidla a principy, na jejichž základě se
u studentů budují a následně rozvíjejí
personalizované cvičební
sekvence, a to nejen co do obsahu, ale také ve smyslu
didaktické techniky. Kromě fyzických
a zdravotních aspektů se zabývá
identitou studentů, jejich motivací
a životními cykly.
3. Technika (způsob provádění ásan)
Velmi specifická a velmi detailní nauka
Nejtěžší na studium, nejsnažší na implementaci
Poskytuje pravidla a principy, podle kterých se vyučují
a praktikují jednotlivé ásany. Zabývá se
rozvojem tělesné síly, flexibility
a výdrže, studiem pohybových principů
a jejich fyziologické korektnosti,
zkoumáním dosažitelných extrémů,
kategorizací ásan a jejich zdravotních
efektů, a také způsoby používání
cvičebních pomůcek. Vychází primárně
z poznatků B. K. S. Iyengara.
Iyengarská technika ásany
Jak již bylo zmíněno, pro vývoj naší metodologie
v rovině techniky pohybu
využíváme především zkušeností
B. K. S. Iyengara.
Iyengarský přístup klade důraz na detail, přesnost
a zarovnání těla při zaujetí pozice.
Populární je především na západě, ale
miliony nadšenců podle něj praktikují po celém
světě – někteří kvůli údržbě zdraví, jiní kvůli
fyzioterapii a mnozí jen tak pro radost.
V hloubce poznání nemá na svém poli
konkurenci.
Studentům zprostředkovává koncepty, na základě kterých se mohou
propracovávat od elementárních pozic
k pokročilejším, a to rychlým
a bezpečným způsobem. Často se uchyluje
k pečlivému použití pomůcek (pásků,
provazů, cihel, dek, polštářů, závaží, tyčí,
židlí, lavic apod.), kterým podporuje
individuální zpřístupnění
správnějšího, uvědomělejšího,
hlubšího nebo terapeuticky
zacílenějšího provedení
jednotlivých pozic.
Unikátní charakteristikou Iyengarského přístupu je také výuka
svalových akcí, jejichž správné pochopení
vede k zvládnutí funkčně i esteticky
dokonalých pozic.
Učitelé
1. Tomáš Szépe
Tomáš je vášnivým učitelem ásany a nezlomným
zastáncem Iyengarské techniky.
Založil YDP a rozvíjí její
metodologii.
Kvalifikace –
11 let každodenní ásanové praxe,
9 let každodenní učitelské praxe,
11 let formálního studia, z toho 4 roky
pod vedením Davida
Meloniho (jediný učitel
na světě, kterému byl za 50 let existence
systému Iyengar jógy oficiálně přiznán nejvyšší
stupeň kompetence)
2. Veronika Kleinová
Veronika se s opravdovou ásanou poprvé
setkala pod Tomášovým vedením
a rychle k ní našla silný vztah. Její vřelá
osobnost a nepřehlédnutelný
talent jsou výraznými součástmi
mysore programu YDP, na jehož
rozvoji se od jara 2024 také podílí.
Historie
Yoga Dipika Prague (dříve Patanjali Yoga Praha a Iyengar Yoga
Shala Prague) byla založena na podzim roku 2015.
Od svého vzniku provozovala lekce
v mnoha lokacích, převážně však ve staré
tělocvičně na Masarykově nádraží.
Počínaje květnem 2023 se přestěhovala
do útulného zázemí velkého sálu
Pracoviště Pohled na Letohradské 16,
kde po celý rok bez přerušování poskytuje
výuku v ranních i večerních
skupinách mysore programu.